وليد مصطفى يتحدث عن أغبى الجُمل بالنسبة له

الخميس | 12 - مايو - 2022
| 13

يتواصل المؤثر المصري وليد مصطفى، مع الجمهور عبر حساباته الشخصية على مواقع التواصل الاجتماعي من خلال نشر الصور والفيديوهات.

نشر “مصطفى” عبر حسابه الشخصي على موقع “فيس بوك”، منشورا كتب فيه: “صاحبك على عيبة، بالنسبالي الجمله دي من أغبى الجمل إللي ممكن تسمعها في حياتك”.

وأوضح السبب كالآتي: “أولا بتدي أي حد براس كلب إنه يتمادى في الغلط ويعيش دايما دور الضحية إللي عادي تعمل كده تحت بند صاحبني على عيبي يا جدع، و بتخليك دايما تحس انك مقصر و مش من حقك تقول كفايه قرف أنا لازم ابعد عن الشخص ده عشان وجوده مش مريح بالنسبالي”.

تابع: “لو في شخص في حياتك فيه عيب انت مش مضطر تستحمله و أقصى درجات الحب انك تصارحه بالعيب و تقوله انه متضايق و هو ملزم بتبرير او بتغيير، لكن موضوع استحملني زي مانا ده مستفز جدا و اسلوب لوي دراع .. مش من قلة الناس في الدنيا”.

اختتم: “بالنسبالي الناس نوعين .. يا نوع مريح و ينفع يتعاشر يا نوع مش مريح و ينفع معرفه من بعيد لبعيد، انت مش مجبر تستحمل حد مقرف .. انت اصلا مش مجبر على حاجه مع حد إلا لو family”.

كان وليد مصطفى، قد تشر عبر حسابه الشخصي على موقع “إنستجرام” منشورا دعى من خلاله للتعاطف مع أبناء الجيل الحالي وعدم الضغط نفسيا عليهم.

وكتب: “ناس كتير بتكتب انها وحشها رمضان بتاع زمان و اللمه و العيله و الحاجات الحلوه دي .. العيب مش فينا ولا في الجيل بتاعنا و لا حاجه .. اللي اتغير ان ريتم الحياه بقى سريع جدا و معدل التوتر زايد عند كل الناس و سقف الطموح بتاع جيلنا اعلى كتير جدا من الاجيال اللي قبلنا”.

تابع: “زمان مكانوش بيسابقوا الزمن عشان يوصلوا .. مكانش فيه كميه الخروجات و الاماكن دي ولا الكورسات و الورش و ال sessions، كان الفكر كله هخلص شغلي امتى و اروح بيتنا، زمن الوظايف الجميل، بالعكس انا شايف ان كتر ألف خير جيلنا انه في الظروف دي بيعافر و مستحمل و بيحاول مع الامكانيات الضعيفه و updated و منفتح عالدنيا و عنده طموح، في الحاجات دي انا شايف نخفف موجه اللوم عالجيل اللي طالع عين اهله عشان يوصل … بيعوم عكس التيار و نشجعه شويه عشان احنا مفشوخين حرفيا”.

يشار إلى أن وليد مصطفى مؤثر مصري يقدم محتوى متنوع وساخر عبر حساباته على مواقع التواصل إذ يتابع عبر إنستجرام 407 ألف شخص، فيما يتابعه عبر فيسببوك ما يزيد عن مليون متابع.

 

Share this post

Tell Us What You Think

74

Like

83

Love

94

Haha

25

Wow

21

Sad

التعليق

اترك تعليقا

عن المؤلف

المشاركات المتعلقة

أمل الشهراني تتحدث : صرت أتهرب من العرب

الثلاثاء | 17 - مايو - 2022

أمل الأنصاري تكشف حقيقة اعتزال شقيقتها

الثلاثاء | 17 - مايو - 2022

سارة الذهبي توجه رسالة لوالدها الراحل

الثلاثاء | 17 - مايو - 2022

رهف القحطاني ومروج الرحيلي يرقصان على إحدى شواطئ المالديف

الثلاثاء | 17 - مايو - 2022

قرار جديد بشأن قضية فتيات التيك توك الشهيرة في مصر

الثلاثاء | 17 - مايو - 2022

البقاء متصلا

اخر التغريدات في تويتر

الاشتراك في الاخبار

سوف تتلقي آخر الاخبار والتحديثات المفضلة لديك
المؤثرون

الاعلي